Άνω Γλυφάδα- Ανακοινώσεις εκπαιδευτηρίου

Slogan Παραρτήματος

Άνω Γλυφάδα- NEWS 2019-01-03T18:25:12+02:00

Λύκειο: Κανείς δεν το εγκαταλείπει, λίγοι μαθαίνουν

Του Στράτου Στρατηγάκη

Μαθηματικού – Ερευνητή
stratig@yahoo.com

Διαμαρτυρίες μαθητών, φοιτητών και εκπαιδευτικών, ο καθένας με τα δικά του αιτήματα, πανό, συνθήματα στους τοίχους και εισβολή στο γραφείο του Υπουργού Παιδείας είδαμε την προηγούμενη εβδομάδα. Ανάμεσα στα αιτήματα ήταν να καταργηθεί και ο νόμος για το Νέο Λύκειο που προτίθεται να ψηφίσει η κυβέρνηση. Μεταξύ των αιτημάτων, η αποσύνδεση του Λυκείου από τις εισαγωγικές εξετάσεις, η μείωση των εξετάσεων κ.ά.

Τι γίνεται στο Λύκειο; Πράγματι εξοντώνει όπως καταγγέλλουν οι διαμαρτυρόμενοι; Το Υπουργείο Παιδείας μείωσε τον αριθμό των γραπτώς εξεταζομένων μαθημάτων τον Ιούνιο σε 8 στην Α Λυκείου, 6 στη Β Λυκείου και 4 στη Γ Λυκείου, από περίπου 15 εξεταζόμενα σε κάθε τάξη. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα τον ξεσηκωμό των επιστημονικών ενώσεων γιατί όσοι μπαίνουν σε τάξη γνωρίζουν ότι χωρίς το φόβο των εξετάσεων στο τέλος η πλειοψηφία των μαθητών δεν θα διαβάσουν.

Πόσο εύκολο ήταν μέχρι τώρα να τελειώσει ένας μαθητής το Λύκειο; Πράγματι εξοντώνει η προσπάθεια, όπως διαμαρτύρονται κάποιοι μαθητές; Ας δούμε τους αριθμούς: Περίπου ένας στους δέκα μαθητές εγκαταλείπουν το Λύκειο στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Αυτός ήταν και ο στόχος που έθεσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το 2020. Στον πίνακα 1 βλέπουμε ότι στην Ελλάδα της κρίσης η εγκατάλειψη του σχολείου μειώθηκε από το 14,4% που ήταν το 2008 στο μόλις 6% το 2017, που ήταν η 7η καλύτερη επίδοση στην Ευρώπη. Υπάρχει, δηλαδή, ένας δείκτης, ένας στόχος στον οποίο διαπρέπουμε, αντίθετα από αυτό που έχουμε συνηθίσει, να είμαστε ουραγοί στην Ε.Ε. Αν συγκρίνουμε τις επιδόσεις μας με το 18,3% της Ισπανίας, το 14% της Ιταλίας και το 12,6% της Πορτογαλίας είμαστε πρωταθλητές του Νότου. Είμαστε καλύτεροι ακόμη και από τη Φινλανδία, τη Σουηδία, τη Γερμανία, τη Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο. Απίστευτο.

 

Θα αναρωτιέστε πως τα καταφέραμε τόσο καλά σ’ αυτό το δείκτη ενώ αποτυγχάνουμε σε όλους τους άλλους. Μα είναι απλό: Για να τελειώσει ένας μαθητής το Λύκειο το ελάχιστο που χρειάζεται είναι η παρουσία του. Η μόνη προϋπόθεση για πάρει απολυτήριο Λυκείου είναι να έχει λιγότερες από 114 απουσίες στη διάρκεια της χρονιάς. Κατά τα άλλα μπορεί να… παρκάρει τα βιβλία του μόνιμα κάτω από το θρανίο, αφού δεν του χρειάζονται στο σπίτι. Οι καθηγητές θα σκεφτούν ότι αφού έφτασε αγράμματος μέχρι τη Γ Λυκείου βάλτου ένα 10 να περάσει γιατί δεν έχει νόημα η ταλαιπωρία.

Όσο απίστευτο και αν φαίνεται τα πράγματα είναι ακριβώς έτσι. Για ρωτήστε τα παιδιά σας αγαπητοί γονείς έχουν δει ποτέ μετεξεταστέο στο Λύκειο; Μετεξεταστέο έχουμε να δούμε από την εποχή της τράπεζας θεμάτων, το 2014 δηλαδή. Κανείς, λοιπόν, δεν εγκαταλείπει το Λύκειο γιατί όλοι περνούν καλά και στο τέλος με τη φυσική τους παρουσία και μόνο παίρνουν και ένα πιστοποιητικό σπουδών, το Απολυτήριο Λυκείου. Φυσικά το πρόβλημα ξεκινάει πολύ νωρίτερα. Απλά στο Λύκειο μετράμε τα αποτελέσματα της πορείας όλων των προηγούμενων χρόνων.

Του Στράτου Στρατηγάκη

Μαθηματικού – Ερευνητή
stratig@yahoo.com

Μεγάλες αλλαγές στις προαγωγικές εξετάσεις του Ιουνίου για τους μαθητές της Α και της Β Λυκείου εξαγγέλθηκαν από το Υπουργείο Παιδείας. Συγκεκριμένα οι μαθητές της Α Λυκείου θα εξετάζονται σε 8 μαθήματα αντί για 13 που εξετάζονταν μέχρι σήμερα και οι μαθητές της Β Λυκείου θα εξετάζονται σε 6 μαθήματα αντί για 16 που εξετάζονται μέχρι σήμερα.

Ο βασικός λόγος που γίνεται αυτό είναι για να «χωρέσουν» οι προαγωγικές εξετάσεις της Α και Β Λυκείου, οι απολυτήριες της Γ Λυκείου, οι πανελλήνιες εξετάσεις και η διόρθωση των γραπτών μέσα στον Ιούνιο. Πράγματι πέρυσι υπήρξε μεγάλο πρόβλημα, ιδιαίτερα στη Β Λυκείου γιατί οι μαθητές κλήθηκαν σε 10 εξεταστικές μέρες να δώσουν 16 μαθήματα, πράγμα που σημαίνει ότι έδιναν ανά δύο μαθήματα τη φορά.

Πέρα από το χρονικό πρόβλημα υπάρχει η τάση να μειωθούν οι εξετάσεις δραστικά, ώστε να μένει περισσότερος χρόνος για μάθημα. Λογική η σκέψη, φοβάμαι, όμως, ότι θα έχει παρενέργειες. Ήδη πέρυσι με τη μείωση των εξεταζομένων μαθημάτων της Γ Λυκείου οι μαθητές σταμάτησαν να διαβάζουν τα μαθήματα στα οποία δεν θα εξετάζονταν τον Ιούνιο με τη σιγουριά ότι δεν θα μείνουν από τους προφορικούς βαθμούς των δύο τετραμήνων. Λογικά την ίδια σκέψη θα κάνουν και οι μαθητές της Β Λυκείου. Έτσι τα Αρχαία Ελληνικά Γενικής Παιδείας και τη Γεωμετρία, τη Φυσική και τη Χημεία θα τα διαβάζουν μόνο οι μαθητές που αναμένουν να εξεταστούν σε αυτά τα μαθήματα στις Πανελλήνιες Εξετάσεις. Και επειδή οι μαθητές ευκαιρία ψάχνουν για να μη διαβάσουν (λογικό και αναμενόμενο είναι και εμείς το ίδιο σκεφτόμασταν στην ηλικία τους) θα ισχυριστούν οι μαθητές της θετικής ότι δεν εξετάζεται η Γεωμετρία στις Πανελλήνιες και οι μαθητές των Ανθρωπιστικών ότι δεν τους χρειάζονται τα Αρχαία Γενικής Παιδείας στις Πανελλήνιες Εξετάσεις για να σταματήσουν να τα διαβάζουν. Τι κι αν θα γράφουν υποχρεωτικά δύο ωριαία διαγωνίσματα, ένα σε κάθε τετράμηνο, θα έχουν τη βεβαιότητα ότι και να μη διαβάσουν δεν πειράζει. Λυπάμαι τους καθηγητές που θα διδάξουν αυτά τα μαθήματα και ελάχιστοι θα τους παρακολουθούν και ακόμα λιγότεροι θα διαβάζουν.

Ακόμη και η εξέταση στην Άλγεβρα για τους μαθητές των Ανθρωπιστικών Σπουδών δεν θα έχει κανένα ρίσκο γιατί ο χαμηλός βαθμός που αναμένεται να γράψουν τον Ιούνιο, αφού δεν θα έχουν διαβάσει, δεν θα τους δημιουργεί πρόβλημα, γιατί θα συμψηφίζεται με τη Γεωμετρία, στην οποία δεν θα εξετάζονται γραπτώς και θα έχουν μεγαλύτερο βαθμό. Αν λοιπόν μέχρι τώρα ήταν εξαιρετικά δύσκολο να μείνει κάποιος μετεξεταστέος, τώρα θα είναι αδύνατο.

Το Υπουργείο Παιδείας θεωρεί ότι οι μαθητές των Θετικών Σπουδών θα διαβάζουν εξ ορισμού και την Άλγεβρα και τη Γεωμετρία, αφού θα είναι μέσα στα ενδιαφέροντά τους. Όμως η μη εξέτασή τους τον Ιούνιο θα δίνει την ψεύτικη εντύπωση ότι όλα πάνε καλά, θα τους αποκοιμίζει, αλλά στο τέλος υπάρχουν οι απολυτήριες εξετάσεις με θέματα από πολλούς καθηγητές, καλυμμένα ονόματα και διόρθωση από άγνωστους καθηγητές. Αμέσως μετά ακολουθούν οι πανελλήνιες εξετάσεις, όπου ο ανταγωνισμός για μια θέση στις περιζήτητες σχολές είναι οξύτατος. Τα εφησυχασμένα παιδιά θα φτάνουν στο τέλος της Γ Λυκείου και θα συνειδητοποιούν τη δυσκολία των πραγμάτων, αλλά τότε θα είναι αργά. Δεν θα έχουν καμία δυνατότητα διόρθωσης. Κανείς δεν θα τους έχει δώσει το σήμα ότι κάτι δεν πάει καλά, ότι πρέπει να διαβάσουν περισσότερο. Γιατί οι προαγωγικές εξετάσεις αποτελούσαν μία ευκαιρία για επανάληψη της ύλης όλης της χρονιάς και μία επίσημη μέτρηση των δυνατοτήτων του μαθητή. Τώρα αυτή χάνεται.

Φοβάμαι ότι φτάνουμε να δημιουργούμε στη Β Λυκείου αυτό που πάει να θεραπεύσει το Υπουργείο στη Γ Λυκείου. Τα παιδιά θα ξεκινούν από τη Β Λυκείου να διαβάζουν ανεπίσημα μόνο τα μαθήματα των Πανελληνίων εξετάσεων και στη Γ Λυκείου και επισήμως, αφού θα νιώθουν ότι δεν χρειάζεται να προσπαθήσουν για τα μαθήματα της Β Λυκείου και έτσι θα χαθεί και η Β Λυκείου.